Formació
“El primer coneixement de la llengua escrita no ha trobat encara cap itinerari més ric i més atractiu que el d’un llibre de contes”.(Gianni Rodari)
Tallers
Tallers Animació lectora
Objectius de tots els tallers
- Apropar el llibre i la lectura de forma lúdica
- Desenvolupament de la creativitat
- Fomentar la comprensió lectora (guies didàctiques de cada llibre).
- Educar en el treball en equip
- Afavorir la sociabilitat
- Motivar per a la posada en escena dels treballs realitzats
1. “Greguenanzas”
(Associat a la lectura del llibre “Quisicoses” per a éssers curiosos)
SINOPSI: Lúdic i divertit passeig literari i plàstic per greguerías en forma d’endevinalles, és a dir greguenalles. De l’humor a la tendresa, de l’agudesa enginyosa a la imatge sensorial i plàstica, perquè la persona lectora gaudi del seu enginy, agudesa o inventiva i de pas es familiaritze amb les lletres.
Els participants les endevinaran i després inventaran noves i les il·lustraran per a elaborar el Gran Llibre de les Greguenalles.
Fitxa tècnica
- Duració: 1´30hs
- Idioma: Castellà / Valencià
- Público: De 9 a 16 anys i adults (dues sessions del taller)
- Preu: 250 euros c/u de taller
- Necessitats materials: taules, folis, llapis, colors, tisores, coles, revistes i diaris.
2. El Tío Paragüero viatja molt i sap molt
(Asociat a la lectura dels llibres de “El Tío Paragüero”)
L´amor a la lectura depèn de la tradició oral, i per tant este taller conduirà als participants del plaer de escoltar els diferents géneres de literatura oral que componen els quatre llibres del Tío Paragüero a la seua posterior lectura i recreació.
Este taller tracta de dinamitzar els contes, cançons, endevinalles, embarbussaments, refranys, romanços, cançonetes, llegendes…etc. que componen els llibres del Tío Paragüero, i les emocions i facultats que les acompanyen: la memòria, la afectivitat, la comunicació oral, la transmisió de coneiximents, els usos i costums i les diferents formes de agrupar les paraules.
Metodología:1) Sessió breu de narració oral; 2) Taller de recreació
Fitxa tècnica
Duració: 90 minuts
Edats: 6 a 12 anys
Participants: 25
3. Marcant pagina
(Asociat a l´exposició “Marcant Pagina)
Tras la visió guiada de l´exposició temporal (duració una setmana) de diferents models de Marca pagines -coleccionats pel mon desde 1983 posterior taller lúdic per així afavorir l´apropament al llibre i a la lectura.
Metodología:
1) Visita a la exposició
2) Taller de creació de punts de lectura:
Fitxa tècnica
Duració: 60 minuts
Edats: 6 a 12 anys
Participants: 25
4. Una vesprada de contes en familia
El principi és sencill: porteu els vostres contes tradicionals i aprenguem junts a contar-les als fills, als iaios, als cosins o … als veins!
Fitxa tècnica
- Duració: 90 minuts.
- Edats: 3 a 100 anys
- Idiomes: Valencià, Castellà
- Participants: 25
Tallers de Titelles
Objectius de tots els tallers:
- Desenvolupament de la creativitat individual i colectiva.
- Educar per al reciclatje de materials de rebuig.
- Educar pel treball en equip.
- Educar per a la participació amb esperit crític.
- Coneiximent de les distintes posibilitats creatives dels materials: papers, materials de rebuig, llums,
- Propiciar la creativitat en familia si el taller obre les portes a aquesta.
1. Titelles barats
Creació de títelles amb materials de reciclatge en xicotets grups per així compartir idees, solucions estètiques i materials. Com aconseguir un títella personal i únic usant els mateixos materials.
Fitxa tècnica
Duració: 80 minuts
Edats: De 3 a 12 anys
Participants: Màxim 20
2. El titella en el seu paper
Creació de títelles amb papers de diversa textura i color, i posterior animació del personatge o personatges fruit del modelat realitzat.
Fitxa tècnica
Duració: 60 minuts
Edats: 3 a 12 anys.
Participants: Màxim 20
3. Ombres divertides
Tras la visió d´una breu historia representada pel tallerista amb ombres, construcció i posterior animació teatral amb ombres xineses dels personatges i l´escenografía d´un conegut conte popular.
Fitxa tècnica
Duració: 70 minuts
Edats: 3 a 12 anys
Participants: Màxim 20
Xerrades
1. L´hora del conte, per qué?
“L´Hora del Conte” s´ha revelat la forma més eficaç d´animació a la lectura en els àmbits de la biblioteca, l´escola, la llar familiar.
Xarrada- col.loqui sobre el tema entremesclada amb narració de petits contes ilustratius de les idees exposades. Lliurament de bibliografía del tema per a pares i profesors.
Objectius:
- Concienciar a pares professors de l´importancia de la lectura.
- Concienciar sobre les posibilitats que cadascu te d´animar a llegir als seus fills o alumnes.
- Crear una actitud positiva al fet de contar contes com instrument
d´animació lectora. - Recuperar la tradició oral del àmbit familiar i de la comunitat.
Fitxa tècnica
Duració: 60 minuts
Edats: Jóvens i Adults
2. L´oralitat com instrument de preservació de les nostres cultures
La tradició oral es com una finestra oberta al passat, que ens apropa a la pròpia cultura i als nostres arrels, ja que els pobles transmeten de generació en generació i a través de la paraula dita, l´herència de l´univers de coneiximents o saviesa popular (folklore) acumulat al llarg dels segles.
Fitxa tècnica
Duració: 60 minuts
Edats: Joves i Adults